Tendance Coatesy

Left Socialist Blog

Posts Tagged ‘Skwawkbox

Skwawkbox – ‘left’ Fake News Site – Loses Appeal to Independent Press Standards Organisation over…..its own Fake News.

with 3 comments

Image result for skwawkbox fake news

A Byword for Fake News.

Skwawkbox is notorious, not just in the MSM but on the left, for spreading misleading stories.

One that stuck in the craw was this claim, in July this year,  “DISABLED CLAIMANTS TOLD: 2 YRS TO GET JOB OR BE SANCTIONED FOR A YEAR.” Another , in August, was that Venezuela was a horn of plenty,  UNDERCOVER VIDEO SHOWS FULL SHELVES IN #VENEZUELA SUPERMARKETS.

The Blog site with big pretensions did score a scoop not too long ago with an interview with Dennis Skinner….defending his House of Commons vote  with the Tories for a the government Brexit. Skinner defended his action in these words, “With all the treaties, Maastricht and the others, I don’t decide who’s in the lobby – some rag tag and bobtail of Tories plus a few unionists.”

But it was there lies over Grenfell Tower that really hit a nerve.

Former Ken Livingstone employee Bob Pitt and wrote this,

On 16 June, in an article headed “Video: Govt puts ‘D-notice’ gag on real #Grenfell death toll #nationalsecurity”, Skwawkbox took up the claim made by grime MC Saskilla on the BBC Victoria Derbyshire programme that the number of victims in the Grenfell Tower fire was far greater than had yet been officially admitted, with as many as 200 people having died.

Skwawkbox used this claim to give credence to rumours that the government was engaged in an attempt to prevent the media reporting the true extent of the disaster: “At the same time, multiple sources told the SKWAWKBOX that the government has placed a ‘D-notice’ (sometimes called a ‘DA Notice’) on the real number of deaths in the blaze.”

By contrast, BuzzFeed News took the trouble to contact the Defence and Security Media Advisory Committee — which, as a quick google would reveal, is the actual body responsible for issuing D-Notices, not the Home Office. BuzzFeed was able to report that it had “confirmed with the DSMA secretariat that there are no advisories issued about the fire at Grenfell Tower, that notices would not be sent in relation to civilian disasters such as this one, and that so far as the DSMA secretariat is aware there is no national security element whatsoever to the tragedy”.

Faced with the collapse of its story, Skwawkbox was forced to back off and post a grudging retraction: “EDIT: the SKWAWKBOX is now satisfied that no D-notice was issued. No plain answer to this blog’s question of otherrestrictions on information about lives lost at Grenfell has yet been provided, but a ‘D-notice’ (or DSMA-notice as they are now termed) was not.”

Did Skwawkbox apologise for getting the story wrong and offer assurances that there would be no repetition of this stupid and provocative reporting? You must be joking. Instead, Skwawkbox’s proprietor was stung by the well-deserved criticism of his article into posting an indignant defence of his shoddy journalistic methods. In a quite astonishing display of chutzpah, he declared that he himself had been the victim of “fake news”!

Skwawkbox — an embarrassment to the Left

We learn now that not only has Skwawky no regrets about its story but that its owner, a certain Steve Walker (cited below), had the cheek to take the Mail to the  Independent Press Standards Organisation because the right-wing rag dared to call his public  pissoir a conduit for fake news.

After examining this case, and another, in which the site alleged that the PM was under investigation for conflicts of interest over Brexit,  he has just been sent away with his long tail between his legs.

The judgement says:

  • The complainant’s blog had reported claims made by third parties that a D-notice had been issued in relation to the Grenfell fire disaster. As these claims had proven to be untrue, it was not significantly misleading for the publication to have said that the complainant had “spread” “fake news”.
  • The Committee also noted that the complainant denied the report that he had published “false allegations” that Theresa May was under investigation for potential conflicts of interest relating to Brexit, as he had merely repeated claims that had been made about Mrs May. However, the article had made clear that the blog had “repeated claims” that the Propriety and Ethics Team had launched an investigation into Mrs May. As such, the article was not significantly misleading on this point.

This is how he responded to the judgement:

ATTACKS ON SKWAWKBOX INTENSIFYING AND DESPERATE. WONDER WHY..

Now the story brokejust before last week, and they have not replied beyond insulting the people they made an appeal to.

Hence we republish it for people to make their own minds up about the judgement.

But clearly Skwawkbox is unrepentant and feels free to continue spreading his version of reality on the Web.

Decision of the Complaints Committee 16690-17 Walker v Mail Online

Summary of complaint

  1. Steve Walker complained to the Independent Press Standards Organisation that Mail Online breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 2 (Privacy) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “Revealed: Far left blogger behind ‘fake news’ story that government is gagging media over true scale of Grenfell deaths is corporate boss who sells services to the NHS” published on 30 June 2017.
  2. The article reported that an “anonymous, left wing blogger” who published the “fake news story” that the government had gagged the media over the Grenfell fire disaster, was a “corporate CEO who sells private services to the NHS”. It said that the story that the government had issued a D-notice, an official request to editors not to publish sensitive information, had gone viral, but no such government D-notice had been issued. The article also said that the blog had falsely reported that Theresa May was being investigated by the Cabinet Office for a conflict of interest on Brexit. The article named the complainant as the blogger and included photographs of him. It said that his company had made money from the NHS by selling it a mailing system.
  3. The complainant said that the article had inaccurately reported that his company sold services to the NHS, and that it benefited from the privatisation of the NHS, implying that the articles published on his blog were hypocritical. He said that the company provided a free service: clients were given access to the mailing system for free, and the company made money from the traffic generated, at no cost to the client.
  4. The complainant also disputed that his blog had spread “fake news”. He said that his blog, which stated that Theresa May was being investigated by the Cabinet Office for a conflict of interest on Brexit, made clear that this was a claim being made elsewhere in the media. Similarly, the blog reporting on the D-notice made clear that these were claims being made by sources, and that the claims were unconfirmed. Contrary to the article, he had not published “false claims”; the report of the claims was true; and when the claims were proven to be unfounded, the blog was amended.
  5. The complainant said that the article had included images taken from his Facebook profile without consent, including an image of him posing with his family.  The complainant also raised concern that his interview with the journalist had been recorded, without his explicit consent.
  6. The publication said that the article was accurate. It said that the complainant had spoken on the record to the reporter, and the reporter had a recording of the conversation to ensure that the subsequent article was accurate. The reporter had interviewed the complainant and had asked him whether he made a profit out of his business, and the complainant had said that as a business, it had to make a profit. It noted that the complainant’s job title was Sales Director, and the company website included testimonials using phrases such as “excellent value for money”.
  7. The publication said that it was not inaccurate to report that the complainant’s blog had been accused of spreading “fake news”. Irrespective of whether the blog had made clear that it was reporting claims, the information it had distributed had been false.
  8. With regards to the D-notice story, the publication said that the complainant’s blog was the first outlet to publish it, and the complainant had since accepted that it was inaccurate. It said that the blog had been widely criticised for spreading “fake news” following this story, and it considered that it should have been immediately obvious to the complainant that the allegations were false as D-notices were only used for matters of national security. It also argued that the blog had asserted that the claims were likely to be true: it had stated “if it is true that the government has issued a D-notice – and every instinct is screaming that it is” and went on to state that if it were the case “then the government has placed a national security gag on mainstream news editors to prevent them from disclosing what’s already known about the number of lives lost at Grenfell Tower.”
  9. The publication also noted that its article had stated that the complainant’s blog had reported “claims” that Theresa May was under investigation by the Cabinet Office. It said that there was no evidence in this blog that the author had made any attempt to verify the claims.
  10. The publication accepted that the complainant’s company distributed mailing software to clients for free, but it said that the company charged its clients for the letters sent using the software. It did not consider it significantly misleading for it have asserted that the “system” was sold to the NHS, as it was a fact that the “service” was sold to it. The publication said that the article had not accused the complainant of hypocrisy; rather, it had juxtaposed his business activities against the views he had expressed on NHS privatisation.  Regardless, it offered to amend the assertion that the complainant’s company sold the mailing system to the NHS, to make clear that it “provided” the system to the NHS. During IPSO’s investigation, it made further amendments to the article to make clear that the blog had reported claims, and it offered to append the following footnote, with a similar wording to be published as a standalone correction:

A previous version of this article said that Foojit made money from the NHS “by selling its mailing system to the Levenshulme Health Clinic in Manchester”. Mr Walker has contacted us to point out that in fact Foojit’s mailing system software was provided to the Clinic for free. What the Health Clinic pays for is any letters it sends using Foojit’s services. In addition the article has been amended to say that the Skwawkbox blog posts published by Mr Walker reported on claims made by other sources. We are happy to make this clear.

  1. The publication said that the photographs were sourced from the complainant’s open Facebook site and could also be found on his wife’s Facebook site. They merely showed the complainant, his wife and adult child; the child’s face had been blurred at the complainant’s request. The remaining images were sourced from publicly available resources, such as social media postings relating to the complainant’s business. The publication did not consider that any private information had been disclosed by publishing any of the images.

Relevant Code provisions

  1. Clause 1 (Accuracy)
  2. i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information or images, including headlines not supported by the text.
  3. ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator.

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably called for.

  1. iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between comment, conjecture and fact.

Clause 2 (Privacy)

  1. i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health and correspondence, including digital communications.
  2. ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual’s private life without consent. Account will be taken of the complainant’s own public disclosures of information.

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or private places where there is a reasonable expectation of privacy.

Findings of the Committee

  1. The complainant’s business provided mailing software to its clients for free, and the business had charged the NHS for mail sent using the system. As such, it was not significantly misleading for the publication to have described this model as the complainant selling a “mailing system”, “mailing solutions” and “private services” to the NHS, and to claim that his company benefited from the privatisation of the NHS. There was no failure to take care over the accuracy of the article on this point. While this point did not raise a breach of the Code, the Committee welcomed the publication’s offer to publish a clarification to address it.
  2. The Committee noted the complainant’s concern that the publication had accused him of spreading the “fake news” story that the government had “gagged” the media over the Grenfell fire disaster, when his blog had made clear that he was reporting claims that a D-notice had been issued.
  3. The complainant’s blog had reported claims made by third parties that a D-notice had been issued in relation to the Grenfell fire disaster. As these claims had proven to be untrue, it was not significantly misleading for the publication to have said that the complainant had “spread” “fake news”. There was no breach of the Code on this point.
  4. The article under complaint had not made clear that the complainant’s blog had repeated claims made by third parties about the D-notice: it had said that he was “behind the ‘fake news’ story”, and that he had “reported that officials had placed a D-notice”. However, the Committee also noted that the complainant had given significant weight to this claim in his blog. Indeed, the blog had strongly suggested that it was true: it had said “every instinct is screaming that [the claims are true]”. Given that the complainant had endorsed the credibility of the claims and had effectively adopted them, it was not significantly misleading for the publication to have said that the complainant had “reported” that the government had issued a D-notice. There was no breach of the Code on this point.
  5. The Committee also noted that the complainant denied the report that he had published “false allegations” that Theresa May was under investigation for potential conflicts of interest relating to Brexit, as he had merely repeated claims that had been made about Mrs May. However, the article had made clear that the blog had “repeated claims” that the Propriety and Ethics Team had launched an investigation into Mrs May. As such, the article was not significantly misleading on this point. There was no breach of Clause 1.
  6. The publication had published images that had been taken from the complainant’s Facebook profile and from social media sites relating to the complainant’s business. The images showed the complainant’s face and did not disclose information about which the complainant had a reasonable expectation of privacy.
  7. Where the complainant was aware that he was speaking to a journalist, the journalist was not required to obtain his permission to record the conversation for note-taking purposes. There was no breach of Clause 2.

Conclusions: The complaint was not upheld.

20.

Advertisements

Written by Andrew Coates

November 23, 2017 at 5:37 pm

Skwawkbox Goes “undercover” in Venezuela and finds a Horn of Plenty in Supermarkets.

with 9 comments

 

Image result for venezuela las colas para supermercados 2017

Venezuela, March 2017, Queue for 2 Bags of Goods.

“If seeing is believing, then these simple, everyday scenes that would be familiar to anyone in a developed nation should be enough to cast serious doubt on the perception that the Establishment media seem eager for us to adopt.”

UNDERCOVER VIDEO SHOWS FULL SHELVES IN #VENEZUELA SUPERMARKETS

On Thursday the SKWAWKBOX published a first-hand account of the situation in Venezuela that challenges the prevailing portrayal and exposes the ugly reality of much of the opposition ‘protest’ as violent, even murderous and co-ordinated with ‘economic war’ on the socialist government to create the impression of a failed state.

A key part of the ‘failed state’ narrative is the claim of nationwide shortages in food and other key goods, as corporate and Establishment news attempts to convince that the socialist project has been a disaster.

That shortage-narrative has been raised by objectors to Thursday’s article as proof of the claims of the right-wing opposition.

As Thursday’s article showed, what shortages there are appear to have been manufactured by opposition-run monopoly corporations – but even those appear to have been greatly exaggerated.

For her Empire Files series, journalist Abby Martin filmed undercover in a series of Venezuelan supermarkets – and found something very different to what those watching BBC and other mainstream news would expect.

Skwawky reminds me of a certain Édouard Herriot (1872 – 1957) Parti Radical, and many times French PM) who remarked during a visit to Stalin’s Russia in 1933 that, the “Soviet Ukraine was “like a garden in full bloom”.

This is what Wikipedia has to say, Shortages in Venezuela.

Under the economic policy of the Nicolás Maduro government, greater shortages occurred due to the Venezuelan government’s policy of withholding United States dollars from importers with price controls.[6] Shortages are occurring in regulated products, such as milk, meat, coffee, rice, oil, precooked flour, butter prices and other basic necessities like toilet paper, personal hygiene products and medicines.[4][7][8] As a result of the shortages, Venezuelans must search for food, occasionally resorting to eating wild fruit or garbage, wait in lines for hours and sometimes settle without having certain products.

This is what Human Rights Watch says (2017 report),

Under the leadership of President Hugo Chávez and now President Nicolás Maduro, the accumulation of power in the executive branch and erosion of human rights guarantees have enabled the government to intimidate, persecute, and even criminally prosecute its critics.

Severe shortages of medicines, medical supplies, and food have intensified since 2014, and weak government responses have undermined Venezuelans’ rights to health and food. Protesters have been arbitrarily detained and subject to abuse by security forces.

Police and military raids in low-income and immigrant communities have led to widespread allegations of abuse.

Other persistent concerns include poor prison conditions, impunity for human rights violations, and continuous harassment by government officials of human rights defenders and independent media outlets.

Here is what the Morning Star said in July,

OVER 100,000 Venezuelans queued at the San Antonio del Tachira border crossing into Colombia over the weekend to buy foods and medicines that are in short supply at home.

It was the second weekend in a row that the socialist government has opened the border with Colombia, which was closed, as were all crossings, a year ago to obstruct smuggling.

Speculators were accused then of causing shortages by buying state-subsidised food and petrol in Venezuela and taking them to Colombia to be sold for far higher prices.

Venezuelan President Nicolas Maduro has played down talk of a humanitarian crisis, blaming his government’s political enemies and self-serving smugglers for shortages.

He dismissed as a “media show” televised images of 500 women pushing through the border checkpoint a few weeks ago claiming to be desperate to buy food.

Venezuelan state TV ran footage on Sunday of citizens returning from Colombia empty-handed, dissuaded by “price-gouging” and the threat of violence from their neighbours.

So Skwawkbox have been caught out spinning faubations yet again.

Any shortages are the fault of the ‘monopoly capitalists” and….well there are no “real” problems with food in supermarkets as a single video shows.

Perhaps one could ask who, with hyper-inflation, can afford to but anything.

Full marks for ‘undercover’ investigation into a Venezuelan supermarket though.

Written by Andrew Coates

August 12, 2017 at 10:51 am

Skwawkbox Tries to Shut Down Debate about Brexit and Freedom of Movement.

with 3 comments

Image result for Labour campaign for free movement

Skwawkbox Says: “Noise about freedom of movement by some of the usual undermining suspects.”

Self-appointed Corbyn and Labour Party adviser Steven Walker is notorious for scaremongering on his site Skwawkbox. 

Now he’s turned his attention to the Labour Party Conference in an attempt to spread fear about possible “protests” by people who “wish to damage the party” at Labour Conference on the issue of Brexit.

The SKWAWKBOX can reveal that a move is planned inside Conference by ‘moderates’ desperate to disrupt Jeremy Corbyn’s surging popularity to disrupt Labour’s Conference by means of either a ‘mirror’ protest inside the hall or a ‘walk-out’ to join protesters outside, which of course makes an even bigger mockery of the term ‘moderate’ than it already is.

It is worth noting that Walker uses this ‘report’ to attack the growing campaign for freedom of movement.

The vast majority of Labour members – already bristling at the increase in ‘noise’ about Brexit and freedom of movement by some of the usual undermining suspects as Conference draws closer – will have no tolerance for this ridiculous, self-indulgent stunt and will back any and all measures the party’s leadership takes to block the infantile behaviour.

Let the tone of this sentence sink in….

SELF-INDULGENT ‘MODERATES’ PLANNING TO DISRUPT LABOUR CONFERENCE.

If one can delve into Walker’s mind, a murky, fog clouded, region, the reasoning seems to be that since, “Corbyn’s ability to remove Brexit as an vote-factor for millions of voters ” is an “an incredible political achievement” (here) attempts to bring up ‘divisive’ issues, that is either questioning Brexit or whatever Corbyn may, or may not, say, on Brexit, is the work of “undermining suspects”.

No doubt Skwarky will froth at this:  Finally, Labour’s left are standing up for freedom of movement, “A new campaign is tackling the Labour leadership’s growing anti-immigration narrative.”

This, Labour Campaign for Free Movement.

And this:

 

Image may contain: 2 people, text

 

 

 

Written by Andrew Coates

August 6, 2017 at 1:12 pm

Orwell, Fake News, Alt-Right, Alt- Left and…. Skwawkbox.

with 6 comments

Image result for Orwell essays everyman

Orwell and Fake News, Alt-Right, Alt-Right.

George Orwell never ceases being cited. These days he more often appears for good reasons than for bad ones.

Recently people have had recourse to Benefit of Clergy: Some Notes in Salvador Dali (1944) in order to defend his ability as a “ good draftsman” while being, “a disgusting human being”. That qualified support highlighted, few share the judgement that the Surrealist’s “Mannequin rooting in a taxicab’ as “diseased and disgusting”. The important idea, one, which Orwell repeats about Dickens as Bechhofer Roberts published an early version of what much later developed in the account of the Other Woman, Ellen Ternan, is the distinction between public work and “private life”. In this instance Dali’s alleged infidelity, and the search for his DNA to prove paternity, is irrelevant to the merits or otherwise of his products.

A more weighty issue is taken up in yesterday’s le Monde (Relire « 1984 » à l’ère de la post-vérité). Stéphane Foucart discusses Orwell as a reference in the era of “post-truth” (post-verité). He quotes Looking Back on the Spanish War (1942), “..for the first, I saw newspaper reports which did not bear any relation to the facts, not even the relationship which is implied in an ordinary life.” Life in Republican Spain was portrayed as “one long massacre” by the pro-Franco British press. Orwell went on to imagine a future in which “the Leader, or some ruling clique, controls not only he future but the past. If the Leader says of such and such an event “it never happened” – well it never happened. If he says that two and two are five – well, two and two are five.”

English speaking readers are more familiar with this passage, a premonition of the theme of 1984, than French, who, to Foucart, only began to register that dystopia in the 1980s, with intellectuals such as Michael Gauchet dismissing it. More recently there are those who have taken Orwell to their hearts, for his “common decency”. The idea that the over boiled cabbage and Thought Police of Ingsoc, and a planet divided into three rival Party-Oligarchies, has relevance today may seem to stretch a point.

That we know that the past is both so obviously not there, yet is worthy of objective inquiry in ways that other ‘not theres’ are not, is an old metaphysical difficulty. That the standard of objectivity was weakened by what used to be fashionable in the old days of ‘post-modernism’ is well known. But that there are different ‘truths’, a liberal, in the American sense, rather than a conservative principle has become less about controlling history than the present. Was the telly screen a rudimentary form of the Internet asks Foucart? Are Trump’s efforts to purge the Presidential archives of documents challenging his view on climate change? ‘Alternative facts’, reports that bear no relation to truth, have, with the sacking of the White House’s Sean Spicer is now a topic which has made the news.

The Media and State Power.

Orwell was concerned not just with Red Atrocity reports in the Daily Mail. He also wrote of the potential totalitarian effects of government control of the media, in his time the Radio. He defended freedom of expression against all forms of censorship, including the suppression of critical reports about the USSR which he believed was taking place post-war in favour of “uncritical admiration of the Soviet Union” (The freedom of the press – Animal Farm. 1945). As Orwell later wrote, “If you do not like the Communism you are a red-baiter, a believer in Bolshevik atrocities, the nationalism of women, Moscow Gold and so on.” (In Defence of Comrade Zilliacus. 1947. Intended for Tribune, not published…)

The Trump administration has power. But there is nothing resembling an effective state broadcasting monopoly outside of North Korea, despite accusations against the People’s Republic. Trump supporters have their networks, their web sites, the loud media outlets. The British right has the dailies, the internationally influential Mail, the declining Sun, the poor old Telegraph, the ageing Express and the Star, which few get beyond the front page to read. Its media imitations of the American alt-right, languish in obscurity. In Britain if these forces are capable of manufacturing truths, from the endless drip drip against migrant workers and Europe to scare-stories about left-wingers, and have an effect on opinion, they took a jolt at the last election. As the laughable Election Day front page of the Sun demonstrated so well.

The Alt-Left and Alternative Facts. 

Come the arrival of the ‘alt-left’. In Britain this means enthusiastic pro-Jeremy Corbyn people. Sites such as The Canary may not be to everyone’s taste but have a readership. But the debate over alternative facts has spread inside the left. Is it justified for Skwawkbox to engage in its own war of attrition with the arms of sensational, scaremongering, stories. The best known at the moment is their recent ‘scoop’ that claimed that everybody on disability benefit transferred to Universal Credit , who did not find a job in two years would be subject to sanctions? That is that they risk losing a large part (if not all) of their income?

This story has been demolished by Disabled People Against Cuts. (1)

Is their mealy-mouthed justification for running the tale acceptable?

They continue to publish wild stories.

That the Daily Mail has attacked the site with its own falsehoods does not give the author a free-pass when it comes to truth and accuracy. 

The writer of 1984 did not live in the age of click-bait. Nor of self-publishing on an industrial scale. But some things have not changed. It would not be to misuse Orwell to cite this, “the controversy over freedom of speech and of the Press is at bottom the desirability, or otherwise, of telling lies. What is really at issue is the right to report contemporary events truthfully. Or as truthfully as is consistent with the ignorance, bias and self-deception from which every observer necessarily suffers.” (The Prevention of Literature. 1947)

***
(1) The 2 year job rule for disabled people on Universal Credit is not true!

Disabled People Against Cuts.

Thank you to Gail Ward who put this together.

In the last few days it has been widely reported by various bloggers that those disabled claimants claiming Universal Credit are subjected to finding a job within two years or face a 1 year sanction. This is utter fabrication and feeding many claimants fears which could potentially cause harm. So today I called Welfare Rights ,who called DWP while I remained on the phone, they denied that this information was correct and was downright alarmist and dangerous. That doesn’t mean I trust DWP and have submitted a FOI too given 7 years of shenanigans. So you see folks, you can take the fear project and destroy it with Facts!

All Orwell references in Essays. George Orwell. Everyman’s Library. 2002.

Skwawkbox Caught out Scaremongering (Lying) Again – on Universal Credit Serious Threats to the Disabled.

with 10 comments

Image result for bob pit skwawkbox

Past Lies by Skwawkbox; Now they spread Fear amongst Disabled.

The latest scaremongering by Skwawkbox has caused great distress.

They put about the rumour that disabled people will be subject to this,

DISABLED CLAIMANTS TOLD: 2 YRS TO GET JOB OR BE SANCTIONED FOR A YEAR.”  17th of July.

The government is pressing ahead with the roll-out of its Universal Credit (UC) replacement to the benefits system in spite of huge delays and problems – and continuing problems so ingrained that foodbank use has increased sharply in every area where is has been implemented.

UC contains a draconian set of provisions, including a ‘Claimant Commitment’ (CC) – a set of imposed requirements to which the claimant has no right of appeal whatever. As the government’s guidance on CCs states:

There is no right of appeal if a claimant refuses to accept their Claimant Commitment and the requirements that have been set out in it.

A JCP adviser – who might be incompetent, inexperienced, bitter, have a personality clash with the claimant or just simply be having a bad day – is the final arbiter of whether a CC is reasonable and achievable, and even a patently bad decision cannot be appealed for a higher opinion.

The key bit is this:

A fixed time to find a job – or a one-year sanction? A sanction is the immediate and complete removal of support. Anyone who has seen Ken Loach’s superb I, Daniel Blake knows how devastating this is and what the consequences can be.

And the most hideous aspect of this hideous system is that it applies to disabled people. Two years to find work or you’re cut off from support.

It’s hard to imagine that this could be true, that anyone could be so lacking in humanity as to devise such a system, let alone enforce it. But it is true. A DWP insider told the SKWAWKBOX:

They are now furiously backtracking: IMPORTANT: WRAG/SANCTION – DON’T PANIC YET.

Earlier today the SKWAWKBOX published an article about the application of the Universal Credit (UC) ‘claimant commitment’ to disabled people. That article was based on information from a recent DWP employee and the details were confirmed before publication by a current DWP employee of 15 years experience. It indicated that disabled people not placed in the ‘Support Group’ by the DWP’s contracted medical assessors would have two years to find work and would then face sanction.

However, others have challenged whether the claimant commitment would be applied in this way, so the SKWAWKBOX has checked with other DWP veterans.

And has received mixed answers.

So the real situation may not be as bad as sources originally indicated – but it’s so unclear that the only thing everyone agreed on is that the rules are opaque and confusing.

So don’t panic yet. We’ll bring you a definitive answer as soon as one can be obtained.

There seems to be pattern about Skwawkbox’s behaviour.

  • First they spread outrageous panic inspiring lies.
  • Then they deny that they circulated them without careful consideration and qualification, not to mention ‘research’.
  • Finally, the accuse anybody who criticises their attention seeking sensationalism of being establishment touts, and take up the position of stout denial – that they are at fault in any way.

We await the latter ready and willing to do battle with those who have caused distress to people we know and love.

More see Bob Pitt: Skwawkbox — an embarrassment to the Left.

The reality, however, is that Skwawkbox functions as a sort of left-wing mirror image of the right-wing tabloid press, or of alt-right sites like Breitbart News. It employs the same unscrupulous, sensationalist journalistic methods, but for opposite political ends. Skwawkbox appears incapable of grasping that socialist aims cannot be achieved by such anti-socialist means.

And Phil:  The Alt-Left: A Critical Appreciation.

In his critique of Skwawkbox, Bob Pitt argues that blog proprietor Steve, and by extension the rest of the alt-left stable, blur the line between political analysis and conspiracy theorising – and establishes this via a forensic analysis of Steve’s piece on Grenfell and his argument the media were subject to a D Notice. As such, he suggests they have a cavalier attitude to the truth similar to the fake news we find peddled by Breitbart and co, except from the diametrically opposed perspective. Because these pieces can then easily be picked apart by fact-checking, Bob believes they flout journalistic ethics and embarrass the left as a whole.

Written by Andrew Coates

July 18, 2017 at 4:52 pm

Alt-Left Blogs Face Left Critics: the Canary, Skwawkbox, Novera.

with 2 comments

Image result for alt left

 

Phil’s latest merits a wide audience.

The Alt-Left: A Critical Appreciation

Among the big winners of the general election are the wave of new blogs collectively dubbed the “alt-left”. You know who I’m talking about. The Canary, Skwawkbox, Novara, Evolve Politics and Another Angry Voice have been singled out by the mainstream as the authentic voices of the new socialism that has seized hold of the Labour Party and powered it to its highest number of votes for 20 years. Despite these blogs being around for some time (AAV since 2010, Skwawkbox 2012) they constitute part of the third age of blogging, which saw outsiders seemingly appear from nowhere to muscle in on online comment. In a short period of time, they have all carved out serious audiences, according to Buzzfeed’s in-depth feature (itself a product of the third wave). How, and why is it – Novara’s Aaron Bastani aside – they are all outsiders? Why didn’t established radical journalists, other socialist blogs, or the regular output of the far left become key artefacts of the Corbynist zeitgeist? It’s because of how this “outsiderness” relates to their content which, in turn, has found substantial audiences.

Novera, Phil comments,  operates in the more traditional field of political analysis. The present Page offers on article that suggests that present outage over Grenfell Tower and the issue of housing, has something in common with the Spanish mass movement, the Indignados,or Movimiento 15-M or which involved millions of people, in protests against the ruling parties’ corruption, incompetence and formed the groundwork for Podemos, although  how the “current wave of indignation will crystallise” in the UK is left open (Britain’s Indignant Moment? Grenfell, Neoliberalism and the New Common Sense).

One can, with regret or not, say that last week’s Day of Rage,  was not much of a sign of such a movement.

Novera also includes a piece by Richard Seymour that offers a sober and pretty decent analysis of the rise of Corbyn in conditions where such protests were absent, or marginal. After the Miliband defeat, “he had an analysis not only of the grimly familiar litany of austerity’s failures but also of Labour’s crisis. He understood it as a crisis of the roots, a failure to connect to the activists and movements without whom Labour was just a professional political elite obsessed with psephology and spin.” Leaving aside the contentious claim that it was “he” Corbyn rather than Team Corbyn, that propelled the successful campaign for the Labour leadership, Seymour points out rightly, that there emerged a “protest movement in itself, attracting enormous rallies of the angry and disaffected Labour base in that  that post-election, “

Unfortunately there is a lot of speculation – wishful thinking would be a better term – in Seymour’s conclusions,  “He (Corbyn) has found hidden reservoirs of support and strength for the Left, raw materials for social transformation. In doing so, he has also exposed the inherent fragility of the supposedly indomitable, terrifying Tory machine, accentuating its inherited crises and long term decline, and potentially hastening the end of its role as a viable party of government.” (Where We Go From Here.)

These examples perhaps pass the line between taking the time to grasp political reality and expressing hopes and wishes for the future, but optimism is often welcome even if the will may overreach itself. One might ask, were one from these quarter, the radical left, if a movement focused on elections, and creating a mass party with some social activism,  is really something new and path breaking in European social democracy? Labour’s programme that while offering a series of reforms and nationalisations, is some respects to the right of this year’s unfortunate French Socialist Presidential candidate, Benoît Hamon, 6,4%, which offered Basic Income, a Europe-wide minimum wage, and the legalisation of cannabis amongst its policies

The Canary, strikingly,   passes well beyond the reality principle, “In one sentence, Corbyn drops a truth bomb that should have the Tories running for the hills.

The phrase is, apparently, “Yes, the £10 an hour living wage, real living wage, is correct and also should apply to all workers, because I don’t think young people eat less than old people – that’s my experience anyway.

Other stories, again from the Canary, live up to the point that, “What they all share is a default (and correct) assumption that the system is rigged and the powers-that-be will conspire, collude, and collaborate to forever gerrymander privilege for themselves and their cronies. The stock-in-trade for the blogs are stories that reinforce this healthy scepticism.”

Witness, the headline, “We’ve been investigating the evidence about the Grenfell fire. And what we’ve found is numbing. 

It is hard to find anything in this article that is not common knowledge, broadcast in the MSM.

Another Angry Voice is  simply what its name gives, enraged:  “Taking back control” by handing control of HS2 to one of three foreign governments.

Evolve Politics is a front for a nationalist ideology, called ‘sovereigntism’ which considers that the British Parliament ‘taking back control’ from the EU, Brexit, is a step forward.

Leaving the single market will unleash the full potential of Corbynism, no wonder the Blairites want to stay in it.

In this version of National Parliamentary Socialism the EU is an obstacle to the left and those who want a ‘soft Brexit’ with the UK in the single market are out to stab Corbyn in the back.

Yet what of the fact that young people and most Labour members backed the EU, including the radical left who supported Another Europe is Possible?

This is is the answer: Brexit, when backed by anti-EU ‘progressives’ is really ‘internationalist’.

Those who claim that the majority of Labour’s new membership backed remaining in the EU so Corbyn had to follow suit fail to grasp the complex dynamics of the situation. If Corbyn had put forward a socialist leave position, it would have reconstituted the party membership on different lines, possibly winning back much of UKIP’s voter base to a progressive position. Many of the progressive remain voters as well, who see the EU in terms of their own feelings of internationalism, of solidarity with workers and young people in other countries, could also have been won to a socialist leave position.

Against the ‘Blairite’ supporters of the EU who “will use the single market as a tool to sabotage Corbyn’s programme”  action is needed.

 This means campaigning for mandatory reselection of the Blairite MPs and a Brexit in the interest of the working class

Now it is not generally a good idea for other bloggers educated in the school of hard-blows that was the UK Left Network – whose ‘style’ makes any of the above look tame –  to comment critically about those  trying to make original points, from the left, about politics. That is the function of Blogs and the wider democratisation of news and opinion that the Web encourages. But Third Age bloggers are no more above criticism than the MSM. We could explore other sites, such as We demand UK, Britain is the People, Little Britain First. PigGate 2, Jeremy Corbyn The People’s PM, Mock the Right, The Daily Politik, Red Labour, Walking the Breadline, The Ragged Trousered Philanderer, Nye Bevan News.

But the ones we have singled out, from Phil’s list have the clearest  ambition to be something that resembles the 1960s and 1970s underground press, to be alternative media. In present conditions they aim as high as to offer their own news.

It’s in this respect that Phil points us to some substantial points made by one Bob Pitt, well-known in this parish.

It is an exceptional, and as Phil says, “forensic” demolition of one site, Skwarkbox.

Skwawkbox — an embarrassment to the Left

The almost uniform hostility that Jeremy Corbyn has faced from the press and broadcast media since his election as Labour leader (only slightly mitigated by the party’s impressive showing in the general election) has given a boost to alternative news media whose declared aim is to defend Corbyn’s politics and nail the lies of the “MSM”. Novara Media, The Canary, Evolve Politics, Another Angry Voice and The Skwawkbox are notable examples.

The influence of these alt-left sites shouldn’t be underestimated. In the run-up to the general election BuzzFeed News reported that they were attracting “enormous audiences”. The Skwawkbox, a one-man operation apparently run by a Labour Party member from Liverpool, featured in a BBC News At Ten report, which stated that “many of his articles go viral, with some achieving hundreds of thousands of readers”.

Comrade Pitt registers this impact on the wider media,

On Saturday, Skawkbox also made the front page of the Daily Telegraph, where it was presented in a rather less favourable light. Taking its cue from the Guido Fawkes website, the Telegraph ran a report titled “Corbyn-backers spread ‘fake news’ about blaze toll”, which attacked Skwawkbox’s coverage of the Grenfell Tower fire. The story was then recycled by the Sunday Express which similarly accused Corbyn supporters of misreporting the tragedy.

Without recounting the full story we note.

On 16 June, in an article headed “Video: Govt puts ‘D-notice’ gag on real #Grenfell death toll #nationalsecurity”, Skwawkbox took up the claim made by grime MC Saskilla on the BBC Victoria Derbyshire programme that the number of victims in the Grenfell Tower fire was far greater than had yet been officially admitted, with as many as 200 people having died.

Skwawkbox used this claim to give credence to rumours that the government was engaged in an attempt to prevent the media reporting the true extent of the disaster: “At the same time, multiple sources told the SKWAWKBOX that the government has placed a ‘D-notice’ (sometimes called a ‘DA Notice’) on the real number of deaths in the blaze.”

When the tale fell apart this was the reaction,

Did Skwawkbox apologise for getting the story wrong and offer assurances that there would be no repetition of this stupid and provocative reporting? You must be joking. Instead, Skwawkbox’s proprietor was stung by the well-deserved criticism of his article into posting an indignant defence of his shoddy journalistic methods. In a quite astonishing display of chutzpah, he declared that he himself had been the victim of “fake news”!

Nowhere, he complained, did he claim that the government had imposed a D-Notice on media coverage of the Grenfell Tower tragedy. He insisted that he had merely raised the possibility that a D-Notice could have been issued. Did he not write “if it is true that the government has issued a D-notice”? Well, yes, he did — but that was immediately followed by the words “and every instinct is screaming that it is”! The author then proceeded on the basis of that assumption to outline his theories about the government’s motives for imposing a media gag.

The former Editor of What Next? and Islamophobia Watch,  covers a few more tall tales and concludes,

But I stopped following Skwawkbox last September after it published ludicrous claims based on dodgy maths about vast numbers of people being excluded from the Labour leadership election (“no fewer than 67,000 eligible voters have not received a vote — over 16% of the Labour electorate”), followed by the baseless accusation of a cover-up by party officials.

That, unfortunately, is how Skwawkbox operates — hyping up stories in order to generate clickbait headlines, with little or no concern for accuracy, often combining this with unsubstantiated claims that the authorities are involved in some sort of conspiracy. The evident purpose of this is to whip up hostility towards Jeremy Corbyn’s political opponents in order to bolster his leadership.

Skwawkbox’s approach is entirely counterproductive. Far from defending Corbyn against right-wing attacks, this irresponsible nonsense just provides ammunition for his enemies, allowing them to portray the Labour leader’s supporters as a bunch of liars and political fantasists. It also degrades the political culture of the left, by sidelining serious analysis and debate in favour of false polemics and crackpot conspiracy theories.

Skwawkbox has a featured post that includes a tweet from an admirer: “This blog is journalism as it should be. True, fair, accurate and in the public interest.” The reality, however, is that Skwawkbox functions as a sort of left-wing mirror image of the right-wing tabloid press, or of alt-right sites like Breitbart News. It employs the same unscrupulous, sensationalist journalistic methods, but for opposite political ends. Skwawkbox appears incapable of grasping that socialist aims cannot be achieved by such anti-socialist means.

Phil by contrast remarks of the alt-left Blogs,

The size of their audience is one reason why they cannot be dismissed with a flick of the polemical wrist. The other is their impact on the political process. Despite the conspiratorial thinking, they have proven effective in cohering armies of social media activists around the Corbyn project. During the election, they inspired and encouraged thousands of peoples to get active in campaigns independently of the herculean mobilisation efforts of Momentum. Those activists are not disappearing either. They’re turning up to constituency meetings in increasing numbers and are steadily making their presence felt. In short, the new blogs top the collective propaganda efforts of established left activism and are helping touch off a mass radicalisation, and that is not to be sniffed at.

This Blog tends to agree with cde Pitt’s critical stand

Conspiratorial thinking, of the kind painfully exhibited in Skwawkbox, and just plain sloppy playing around with facts, is not just to be sniffed at: it is to be opposed.

The Canary gave space to this Opinion in February this year:

Donald Trump is trying a move from Hitler’s playbook, and the media gifted it to him Ben Janaway

At the end is this sentence: We actively invite you to question what you read at The Canary, to follow the hyperlinks we reference, and to search for more information.

Hitler’s playbook is not available on-line.

 

Written by Andrew Coates

June 25, 2017 at 11:50 am